Przygotowanie roweru
Nieodłącznym elementem podróżowania na rowerze jest zadbanie o jego odpowiednie przygotowanie techniczne. Oczywiście awarie się zdarzają, ale o ile nie są zbyt częste czy poważne i można je skorygować na miejscu, nie stanowią problemu, a raczej mają charakter integrujący. W innym przypadku mogą zakłócać możliwość pełnego korzystania z podróży. Z tego względu, bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie roweru; mniej ważna jest jego marka, rodzaj, cena, zaś dużo istotniejsze, aby był:
- przed wyjazdem poddany przeglądowi technicznemu, wykonanemu przez fachowca;
- dopasowany do rowerzysty i przez niego sprawdzony;
- dostosowany do warunków topograficznych wyjazdu, (w opisach naszych podróży zawsze znajduje się informacja o preferowanym typie roweru);
wyposażony w:
- zapasowe dętki – 1 lub 2 – odpowiednie do rozmiaru kół użytkowanego roweru;
- światła przednie i tylne;
- linkę zabezpieczającą przed kradzieżą;
- podstawowe narzędzia (pompka, łatki, klej, podstawowe klucze).
Samochód wsparcia, wyposażony w podstawowy sprzęt techniczny, towarzyszący uczestnikom – jako asekuracja – na całej trasie podróży. Z doświadczenia jednak wiemy, że możliwość poradzenia sobie z drobnymi usterkami samemu lub przy wsparciu towarzyszy podróży daje dużo satysfakcji.
Pozostałe elementy dają swobodę wyboru. Jak kwestia zaopatrzenia w płyny. Jedni korzystają z zamontowanych uchwytów na bidon/butelkę, inni wiozą plecaki/termosy, z których popijają w trakcie jazdy, jeszcze inni w każdym napotkanym sklepie lub knajpce kupują i wypijają napój, po czym jadą dalej bez obciążenia. Ostatnie rozwiązanie generuje jednak często duże ryzyko i nie polecamy go. Można bowiem trafić (np. w Hiszpanii) na czas, który nazywaliśmy „od sjesty do fiesty”; całe miasteczka w kwiatach i zabawie, ale wszystkie sklepy zamknięte. Inne ryzyko to długie odcinki poprzez tereny oddalone od wszelkiej cywilizacji. Kwestia jest jednak ważna, albowiem podczas wysiłku organizm ulega szybkiej de-hydratyzacji, uzupełnianie płynów staje się działaniem koniecznym.
Podobny swobodny wybór daje sposób przewozu podręcznego bagażu. Można w małej sakwie, co pociąga za sobą konieczność posiadania bagażnika i błotnika; można wykorzystać torbę na kierownicę, tyle, że wówczas bagaż trzeba zazwyczaj ograniczyć do minimum. Są też i tacy, którzy wykorzystują, jako najlepszy sposób transportu, plecaki zaprojektowane do jazdy na rowerze. Wszystko zależy od preferencji.