Terenowo-szosowy
Komfort
3 490 zł
Rumunia
Delta Dunaju, Północna Dobrudża, wybrzeże Morza Czarnego
Wzdłuż wybrzeża Morza Czarnego w Rumunii leży ciekawy i pełen kontrastów region – Dobrudża, jego północna część obejmuje unikatowy na skalę całej Europy rezerwat – Deltę Dunaju.
Dunaj, najbardziej międzynarodowa rzeka na świecie, kończy tutaj swoją długą ( blisko dwa tysiące kilometrów) wędrówkę po dziesięciu krajach. Zanim wpłynie do Morza Czarnego dzieli się na trzy odnogi – Chilia (Kilia) na północny, Sulina w środku, i Sfantu Gheorghe (Św. Jerzy) na południu, tworząc pomiędzy trójkątną deltę – drugą po ujściu Wołgi, największą deltę rzeczną w Europie. W tym ponad 2 400 km powierzchni uznanej przez UNESCO jako ścisły rezerwat biosfery.
Delta Dunaju to labirynt przebijających się w gąszczu zieleni kanałów i kanalików, jezior, lagun, wysp i wysepek. Rozciągające się po horyzont pływające trzcinowiska, pola lilii wodnych, lasy zalewowe, wydmy piaskowe, a także łąki i pastwiska. Pośród tej obfitości natury, oddalone od cywilizacji, posadowione nieliczne wsie z oryginalną, krytą trzciną zabudową chat.
Pod względem różnorodności biologicznej – ponad 5 500 tys. gatunków fauny i flory – to trzeci najbardziej bogaty region świata, lokujący się zaraz za Wielką Rafą Koralową i Wyspami Galapagos.
Delta Dunaju najbardziej znana jest jako raj dla miłośników ptaków. W rzeczy samej można tutaj spędzić czas w towarzystwie największych zbiorowisk ptasich w Europie. Pelikany – będące symbolem Delty, kormorany, łabędzie, kaczki, gęsi, ibisy, czaple, bociany, a także orły – w sumie ponad 300 gatunków.
Osobliwością tego regionu jest fakt, że Delta Dunaju, największy obszar mokradeł w Europie, otoczona jest zupełnie przeciwstawną hydrologicznie, bo stepową krainą zwaną Dobrudża.
Kontynentalny, suchy klimat oraz wapienne podłoże stworzyły tutaj krajobraz z roślinnością dostosowaną do niewielkich opadów i wysokich temperatur. Jest to najbardziej suchy region Rumunii.
W jego północnej części, leży mało znane pasmo górskie Macin. Są to jedne z najstarszych w Europie i najstarsze w Rumunii góry, mające ponad 300 milionów lat.
Dobrudża i Delta Dunaju to region gdzie spotkamy się nie tylko z różnorodnością środowiska naturalnego, ale także kultury materialnej – architektury, uprawy roli i duchowej – religii, folkloru czy języka.
Jest to pozostałość po burzliwej historii i długotrwałych wpływach różnych cywilizacji, także tych które kształtowały cały kontynent europejski: Daków, Greków, Rzymian, a później Turków, Tatarów i Rosjan. W wioskach w Delcie Dunaju, osiedliła się też i przetrwała do dziś grupa rosyjskich starowierców zwanych Lipowanami.
Świadectwem skomplikowanej historii jest bogata tradycja kulinarna, a także winna. Kuchnia, której podstawą są przede wszystkim ryby, to mieszanina smaków rumuńskich, greckich, tureckich, tatarskich, rosyjskich, bułgarskich i pochodzących od innych grup etnicznych.
Wiele odkryć archeologicznych, zarówno inskrypcji jak i przedmiotów, wskazuje na duże znaczenie w dziejach tego regionu uprawy winorośli. Tak jest do dziś. Białe odmiany takie jak Aligote, Riesling czy rumuńska Feteasca Alba oracz czerwone – Merlot, Syrah i rumuńska Feteasca Neagra znalazły tutaj szczególnie dobre warunki i dają znakomite wina. Ich degustacji nie powinno zabraknąć podczas podróży po Delcie Dunaju i Dobrudży.
Zapraszamy w podróż po obu krainach. Połączenie roweru i łódki jest najlepszym sposobem na ich wnikliwe i bezpośrednie poznanie. Na rowerze zwiedzimy stepowe obszary Dobrudży, a także przejezdne fragmenty Delty; łódką i kajakiem będziemy eksplorować kanały, kanaliki i jeziora, podziwiając dziewiczą przyrodę i podglądając życie ludzi w wioskach oddalonych od udogodnień cywilizacji.
Podróż dzień po dniu
Galati – Macin – Greci – Nifon – Niculitel – Somova – Mineri – Tulcea
Podróż rozpoczyna się w północnej części Dobrudży, w miejscowości Gelati, położonej nad brzegiem Dunaju i będącej największym portem rzecznym w Rumunii.
Rankiem przeprawimy się przez Dunaj promem i udamy w kierunku Parku Narodowego Gór Macin. Przejażdżka przez to stosunkowo mało znane, a unikalne i malownicze pasmo górskie będzie punktem kluczowym programu dzisiejszego dnia.
Pojedziemy do wioski Greci, która jest punktem wejścia do Parku Narodowego Gór Macin. Tutaj rozpoczniemy spokojną wspinaczkę po łagodnych stokach. Góry mimo niewysokich rozmiarów, wyrastając wprost z równiny sprawiają wrażenie większych, tworzą także ciekawe geologiczne formy. Praktycznie niezamieszkałe przez człowieka, charakteryzują się bogatą i różnorodną przyrodą. Sieć szlaków rowerowych umożliwia eksplorowanie i podziwianie wspaniałej scenerii.
Masyw górski, otoczony jest, szczególnie w południowej części, pofalowaną rolniczą wyżyną z porozrzucanymi wioskami, farmami i winnicami. Odwiedzimy między innymi wioski Nifon i Niculitel.
Dalej pojedziemy na wschód w kierunku Delty. Dzień zakończymy nad brzegiem Dunaju w mieście Tulcza, położonym na siedmiu wzgórzach. To miasto nazywane jest bramą do zwiedzania Delty. Spożywając wieczorny posiłek, na tarasie położonego na wysepce hotelu, będziemy mieć pierwszą okazję by zapoznać się ze smakami tego regionu.
ZwińTulcea – Nufaru – Nufaru Hills – Bestepe – Mahmudia – Murighiol – Dunavatu de Jos
Dzisiejszy dzień spędzimy nadal na rowerze. Pojedziemy meandrując obrzeżami Delty. Trasa prowadzi z Tulczy, wschodnim krańcem Wyżyny Dobrudży, do wioski Dunavatu de Jos, będącej punktem wyjścia do eksploracji Delty od strony południowo-zachodniej.
Jadąc równolegle do kanału Św. Jerzego, a więc dosłownie na granicy Delty, odwiedzimy charakterystyczne dobrudżańskie wioski – Nufaru, Bestepe, Mahmudia, Murighiol, Dunavatu de Sus. Cały czas będziemy w bezpośredniej bliskości Delty, a ze wzgórz Nufaru zobaczymy jej rozległą panoramę. Wewnątrz tych wapiennych wzgórz liczne wodne cieki utworzyły sieć małych, pionowych jaskiń.
W okolicy wioski Murighiol dotrzemy do ruin starożytnej twierdzy Halmyris, której historia sięga pierwszych wieków przed naszą erą, i która jest jednym z najważniejszych zabytków starożytnych w Rumunii. Można tu zobaczyć pozostałości zabudowań obronnych i religijnych cywilizacji Daków, Greków i Rzymian. Miasto było zamieszkałe od VI wieku p.n.e. do VII wieku n.e. Znaleziono tu między innymi groby wczesnochrześcijańskich męczenników. Duża część ruin jest jeszcze nie odkryta, prace archeologiczne wciąż trwają.
Dzień zakończymy w Dunavatu de Jos, skąd kolejnego dnia wyruszymy łódką poznawać wnętrze Delty.
ZwińDunavatu de Jos – kanał Lipoveni – kanał Dunavat – kanał Sf. Gheorghe – jezioro Uzlina – jezioro Isac – kanał Peripolovca – kanał Litcov – kanał Caraorman – wioska Caraorman – Dunavatu de Jos
Dziś rowerom dajemy odpocząć i przesiadamy się do małych łódek, aby poznać Deltę od wewnątrz. Popłyniemy małymi kanałami do piaszczystych wydm Caraorman oraz wioski o tej samej nazwie. Jest to najstarsza i najbardziej odizolowana od otoczenia wieś Delty.
Wioskę zamieszkuje unikalna grupa etniczna, pochodzenia rosyjskiego – Lipowanie. Potomkowie kozaków, nazywani także starowiercami, lub staroobrzędowcami. Przybyli tutaj w XVII wieku. Zmuszeni do opuszczenia Imperium Rosyjskiego, za niegodzenie się na reformy w kościele prawosławnym i uparte trwanie przy “starej wierze”. Od zawsze uważani za świetnych rybaków.
Tego dnia będziemy mieć okazję poznać piękno kanałów i jezior Delty z jej niezwykle bogatą fauną i florą. Wraz z lokalnym przewodnikiem będziemy obserwować ptactwo, mając nadzieję na spotkanie pelikanów. Skosztujemy prawdziwą lokalną zupę rybną oraz inne specjalności, które przygotują dla nas mieszkańcy wioski Caraorman. Wizyta u nich będzie okazją aby zobaczyć i posłuchać jak wygląda codzienne życie w Delcie. Mamy też zaplanowane krótkie safari jeepami po wydmach Caraorman.
Po południu powrócimy do hotelu w Dunavatu de Jos.
ZwińDunavatu de Jos – Mahmudia – Sf. Gheorghe – Canal Cordon Litoral Sulina-Sf. Gheorghe
Celem dzisiejszego dnia będzie dotarcie w głąb Delty, aż do wybrzeża Morza Czarnego. Część trasy pokonamy na rowerach, a część rejsowym statkiem.
Rowerami wyruszymy rano do miejscowości Mahmudia, gdzie zabierzemy się na rejsową łódkę, którą popłyniemy wzdłuż południowego kanału Św. Jerzy (Sf. Gheorghe) do miejscowości o tej samej nazwie. Trasa ta codziennie pokonywana jest przez mieszkańców, będzie więc okazja do przyjrzenia im się z bliska, czy też krótkiej rozmowy, po rumuńsku, rosyjsku, a może po turecku…
Im bardziej będziemy zbliżać się do wsi Sf. Gheorghe, tym bardziej odczujemy oddalenie od cywilizacji. To miejsce gdzie Dunaj spotyka się z Morzem Czarnym, a natura, tak jak w całej Delcie, zdaje się być w nienaruszonym stanie.
Wioska, po raz pierwszy wspomniana w XIV w. znana jest z wyśmienitej kuchni, a szczególnie słynnego czarnego kawioru z bieługi.
W Sf. Gheorghe znów wsiądziemy na rowery i pojedziemy na północ piaszczysto-żwirową ścieżką wzdłuż wybrzeża Morza Czarnego. Z jednej strony będzie nam towarzyszył szeroki pas, najdłuższej w Rumunii piaszczystej plaży, a z drugiej rozległe widoki na Deltę Dunaju.
Nocleg zaplanowaliśmy dziś w pływającym hotelu, zlokalizowanym w ukrytym wśród trzcin kanale. Wieczór więc spędzimy w bezpośrednim otoczeniu przyrody, smakując lokalnej kuchni.
ZwińCanal Cordon Litoral Sulina – Sulina – Cardon – Letea – Letea Forest – Letea – Crisan
Rano wyruszymy na rowerach dalej na północ w kierunku piaszczystych wydm i tajemniczego lasu Letea. Po drodze zatrzymamy się w miejscowości Sulina, najbardziej na wschód wysuniętym punkcie na mapie Rumunii.
Sulina, jedyne miasto wewnątrz Delty, leży na końcu środkowego kanału.
To miasteczko o ciekawej historii należy odwiedzić podczas podróży po Delcie Dunaju. Między innymi dlatego, że to stąd dowodzono działaniami, które miały znaczący wpływ na historię całej rzeki. Tutaj bowiem od 1856 r. mieściła się główna siedziba Europejskiej Komisji Dunaju, celem której było uczynienie dolnego odcinka Dunaju, a w szczególności środkowego kanału Sulina, rzeką żeglowną. Prace trwały kilkadziesiąt lat dłużej niż planowano, jednak ich zakończenie to początek nowego rozdziału w historii rzeki. Otwarcie dla większych jednostek pływających, to nie tylko rozwój przemysły, ale także turystyki. Podróż wzdłuż Dunaju stała się kluczową pozycją turystyczną. Na początku XX w. Sulina urosła z wioski z kilkoma glinianymi chałupkami, do kilkutysięcznego miasta portowego, stała się także miastem kosmopolitycznym, gdyż w pracach Komisji brali udział cudzoziemcy: Grecy, Rumunii, Ormianie, Turcy, Żydzi, Anglicy, a także Afrykańczycy. Wtedy powstała latarnia, która jest kilometrem 0, od którego liczy się długość Dunaju. Dziś mimo, iż niewiele pozostało tu z blichtru tamtych czasów, Sulina ma w sobie jakąś magię, którą wciąż przyciąga artystów poetów, malarzy czy pisarzy.
W Sulinie przeprawimy się przez Dunaj i pojedziemy dalej na rowerach w kierunku oddalonej od cywilizacji wioski Letea, gdzie świetnie zachowała się tradycyjna architektura – kolorowe domki z dachami krytymi strzechą i ogródkami pełnymi barwnych kwiatów. W pobliżu znajduje się unikalny las Letea, będący ścisłym rezerwatem przyrody. Tutejsza roślinność przypomina lasy równikowe. W egzotycznym krajobrazie, na piaszczystych wydmach, w lasach pełnych drzew oplecionych tropikalnymi pnączami, żyje wolno ponad 3000 koni.
Na ostatnią część dnia przesiądziemy się na łódkę, aby dotrzeć do miejscowości Crisan, położonej w sercu Delty. Tutaj zaplanowaliśmy nocleg.
ZwińAby jeszcze lepiej doświadczyć środowiska naturalnego Delty, najlepiej wsiąść w łódkę lub kajak i powiosłować samemu. Dzisiaj chętnym proponujemy możliwość eksplorowania kajakami kanałów i kanalików Delty. To okazja by zobaczyć te najbardziej niedostępne jej zakątki.
Pozostali spędzą dzień odpoczywając.
ZwińCrisan – Tulcza – Agighiol – Sabangia – Sarichioi – Enisala
Z Crisan rejsową łódką powrócimy do Tulczy, gdzie wsiądziemy na rowery by ostatni dzień naszej podróży znów spędzić na lądzie, tym razem udając się przez stepową wyżynę Dobrudży na południe, w kierunku wioski Enisala zwanej też Heracleea. W wiosce położonej na krańcach Wyżyny Babadag, znajduje się twierdza Enisala, średniowieczna bizantyjska obronna budowla z przełomu XIII i XIV wieku. Położona na wysokim wzgórzu, oferuje widoki na słone jezioro Razim. Pojedziemy na sam szczyt, aby z murów twierdzy obejrzeć rozległe krajobrazy, tak różne w zależności od kierunku patrzenia. Twierdza miała przez wieki duże znaczenia dla życia lokalnej ludności.
Podróż zakończymy w okolicach rozległej laguny Razim, w tradycyjnym pensjonacie, urządzonym w typowych dobrudżańskich chatach, w lekko orientalnym stylu – bo nutkę orientu czuć w całym regionie Dobrudży.
ZwińInformacje o trasie
Podróż po północnej Dobrudży i Delcie Dunaju wymaga podstawowego przygotowania kondycyjnego. Poza pierwszym dniem, wszystkie odcinki rowerowe są albo zupełnie płaskie, albo lekko pagórkowate. Najwyższy punkt, na jaki wjedziemy to 450 m npm w Parku Narodowym Gór Macin. Tego dnia trzeba przygotować się na kilka ostrzejszych podjazdów.
Technicznie trasa jest średnio-trudna. Przebiega częściowo po dobrej lub słabej jakości drogach asfaltowych, a częściowo drogami terenowymi o różnym podłożu – od szutrowych i górskich szlaków w górach Macin, po piaszczyste czy kamieniste odcinki wewnątrz Delty Dunaju.
Całkowita długość trasy: ok. 270 km
Całkowite przewyższenie: ok. 1 750 m
Czas trwania podróży: 11 dni
Liczba dni na rowerze: 5 dni + 2 łódką
Kondycja fizyczna:
Umiejętności techniczne:
Typ roweru: górski, crossowy lub trekking raczej o szerszych oponach i bardziej rozbudowanym bieżniku
Nawierzchnia: drogi asfaltowe i szutrowe, ścieżki terenowe
Dystanse i profile tras dzień po dniu
Dzień 1 | Dystans: 80 km | Całkowite przewyższenie: 1 050 m
Dzień 2 | Dystans: 55 km | Całkowite przewyższenie: 360 m
Dzień 4 | Dystans: łódka + rower 40 km | Całkowite przewyższenie: 50 m
Dzień 5 | Dystans: łódka + rower 50 km | Całkowite przewyższenie: 1 m
Dzień 7 | Dystans: 45 km rower + statek 50 km | Całkowite przewyższenie: 260 m
Cena i warunki
Kategoria noclegów: Komfort
Noclegi w hotelach i pensjonatach, w większości o architekturze charakterystycznej dla regionu delty Dunaju i Dobrudży, serwujących także typową lokalną kuchnię. Jeden z noclegów zaplanowany jest na pływającym hotelu.
Cena: 3 490 PLN brutto
Cena obejmuje:
*Do ceny wyjazdu doliczona zostanie obowiązkowa składka w wysokości 10 PLN, którą biuro będzie w całości odprowadzać na TURYSTYCZNY FUNDUSZ GWARANCYJNY (TFG).
Dodatkowa opcja
Dowiedz się więcej o miejscach,
do których dotrzesz
Zapisz się do naszego newslettera
Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera oraz przekazywania mi przez Biuro Turystyczne Rowerzysta-Podróżnik informacji o niezamówionej ofercie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Swoje dane podaję dobrowolnie i mam świadomość przysługującego mi prawa dostępu do treści danych, zmieniania ich oraz odwołania zgodny w dowolnym czasie, zgodnie z zasadami opisanymi w Polityce Prywatności (kliknij tutaj).
W celu poprawienia jakości usług oraz dostosowania zawartości strony do potrzeb użytkowników korzystamy z plików cookies i pochodnych technologii. Pozostanie na stronie oznacza, iż wyrażasz zgodę na to, że pliki cookies będą przechowywane w Twoim urządzeniu. W każdej chwili możesz zmienić te ustawienia w przeglądarce. Zamknij komunikat lub zobacz Polityka prywatności.
x