Terenowo-szosowy
Komfort & Obiekty zabytkowe i kulturowe
5 590 zł
Rumunia
Droga Transfogaraska, Braszów, Rasnov, Bran, Sybin, Viscri, Sighishoara
Zapraszamy w podróż rowerową po owianej licznymi legendami Transylwanii, zwanej również Siedmiogrodem.
To kraina położona na wyżynie Transylwańskiej (Siedmiogrodzkiej) otoczona ze wszystkich stron górskimi pasmami – od wschodu i południa łukiem Karpat, na zachodzie Górami Bihorskimi, a na północy Górami Rodniańskimi. Charakterystyczne położenie geograficzne zapewne przyczyniło się do nazwy krainy – Transylwania oznacza „po drugiej stronie lasu”.
Bieg historii spowodował, że tutejsza ludność to mozaika narodowości. Obok siebie żyją tu Rumuni, Węgrzy, Szeklerzy, Sasi Siedmiogrodzcy i Romowie.
Od początku XI wieku, z przerwami przez ponad tysiąc lat, tereny dzisiejszej Transylwanii były we władaniu Węgrów, a pod koniec XIX wieku Monarchii Austro-Węgierskiej, aż do 1920 roku, kiedy Siedmiogród stał się częścią Rumunii.
Podróż dzień po dniu
Braszów – Poiana Brasov – Braszów
Podróż rozpoczniemy w Braszowie, który wprowadzi nas w atmosferę średniowiecznych, warownych miast Siedmiogrodu. Spędzimy tu dwie noce. Pięknie odrestaurowana starówka, z licznymi restauracjami i kawiarniami, zachęca do wieczornego spaceru. Miasto położone u podnóża Karpat, na skraju Kotliny Braszowskiej, wciśnięte między otaczające je z trzech stron zielone wzgórza zapewnia wiele wspaniałych widoków.
Pierwszego dnia zaplanowaliśmy, niedługą, za to dość wymagającą, wycieczkę rowerową do położonego zaledwie 13 kilometrów od centrum Braszowa, na wysokości 1020 m górskiego kurortu Poiana Brasov. Ten słynny rumuński ośrodek narciarski, latem jest ulubionym celem rowerzystów. Braszów nazywany jest mekką rowerzystów górskich – z bardzo rozbudowaną siecią szlaków mtb, często dość wymagających.
Po powrocie do Braszowa udamy się na słynny punkt widokowy na górze Tampa.
W okolicach Braszowa znajdują się dwa cenne kościoły warowne, z których jeden w Prejmer wpisany jest na listę UNESCO. Oba zobaczymy w drugiej części dnia.
Twierdza w Prejmer jest największym kościołem warownym w Europie południowo-wschodniej, otoczona podwójnym pierścieniem murów, powstała w XIV wieku. Przez ponad pięćset lat swojej egzystencji, była najeżdżana 50 razy i tylko raz zdobyta. Ogromne wrażenie robią wewnętrzne mury, które wyglądają jak plaster miodu z utkanymi 272 małymi pomieszczeniami. Każda rodzina miała tutaj swoje schronienie w czasie najazdu wroga, a w okresie pokoju wykorzystywała je do przechowywania żywności. Dziś mieszka tu na stałe tylko jedna rodzina, opiekująca się całą cytadelą.
Twierdza w wiosce Harman (po niemiecku Honigburg, czyli Miodowy gród) zbudowana została w XIII wieku. Otoczona jest murem z charakterystycznymi masywnymi wieżami.
Na nocleg powrócimy do Braszowa. ©
Braszów – Rasnov – Zamek Bran – Magura
Pierwszym celem dzisiejszego dnia jest twierdza Rasnov. Położona na szczycie skały powyżej miasta Rasnov, została założona w 1331 roku przez rycerzy zakonu krzyżackiego. Potem umocnili ją Sasi siedmiogrodzcy. Różniła się jednak od większości saskich twierdz tym, że była miejscem schronienia w dłuższym okresie czasu. W jej wnętrzu było 30 domów, szkoła, kaplica i inne zabudowania typowe dla społeczności wiejskiej.
Dalej udamy się w kierunku słynnego zamku Bran. Aby tam dotrzeć trzeba będzie pokonać dość wymagający, ale widokowy odcinek u podnóża pasma górskiego Bucegi. Podobieństwo zamku Bran do zamku opisywanego przez Brama Stokera w powieści Drakula, oraz zabiegi marketingowe spowodowały, że jest on powszechnie uznawany za siedzibę Drakuli, i stanowi ogromną atrakcję turystyczną Rumunii. W rzeczywistości pierwowzór Drakuli, wołoski hospodar Wład Palownik, według jednych źródeł nigdy tu nie zawitał, inne mówią, że mógł spędzić tu 1-2 dni.
Z Bran czeka nas jeszcze jeden podjazd, aby dotrzeć do górskiej wioski Magura, będącej w całości częścią Parku Narodowego „Piatra Craiului”. Wysiłek się zdecydowanie opłaca, bo Magura uznawana jest za jedną z najpiękniej położonych wiosek w całej Rumunii. Zatrzymamy się tu na dwa dni i będziemy podziwiać zachwycający panoramiczny krajobraz, z majestatycznym grzbietem górskim „Piatra Craiului”. ©
ZwińMagura – Zarnești – Predelut – Moieciu de Jos – Peștera – Magura (Park Narodowy Piatra Craiului)
Jedno z najoryginalniejszych pasm górskich Rumunii – masyw Piatra Craiului, objęty Parkiem Narodowym. To właściwie jedna, rozległa na ponad dwadzieścia kilometrów, wysoka i ostra w kształtach wapienna grań, rozciągająca się poprzecznie w stosunku do otaczających ją Gór Fogaraskich. Najwyższy szczyt to La Om ma 2238 m.n.p. Ze względu na bogactwo świata roślinnego i zwierzęcego utworzono tu Park Narodowy. Naliczono 270 gatunków motyli, 110 gatunków ptaków, 17 gatunków nietoperzy. W okolicy grani żyje blisko 150 niedźwiedzi, 100 wilków i 150 rysiów.
Magura – Zarnesti – Fagaras – Sambata de Sus
Dzisiejszy odcinek, rozpoczyna się długim prawie 40 kilometrowym zjazdem, w czasie, którego czeka nas jeden krótki łagodny podjazd na przełęcz Poiana Mărului. Dalej wjeżdżamy na równiny wyżyny transylwańskiej i jedziemy u podnóża Gór Fogaraskich, nieustannie podziwiając ich olbrzymie szczyty z lewej strony. Po drodze odwiedzimy Fagaras, gdzie mieści się forteca zbudowana w 1310 roku. Przez wieki umacniana przez kolejnych książąt, którzy byli w jej posiadaniu. Uznawana była za jedną z najpotężniejszych twierdz Transylwanii. W 1948 roku przejęta została przez komunistów i pełniła rolę politycznego więzienia, w którym przetrzymywano opozycjonistów i dysydentów.
Dalej, przez bezkresne przestrzenie, znów z widokiem na pasma gór Fogaraskich. Zbliżając się do nich, czeka nas podjazd – jeden z tych, których „nie widać, a w nogach czuć”. Zatrzymamy się w Sambata de Sus, gdzie u samego podnóża gór Fogaraskich, pięknie nimi otoczony, stoi prawosławny Monastyr Brancoveanu. Miejsce stworzone do zadumy i medytacji. ©
ZwińSzosa Transfogaraska (Cartisoara – Jezioro Balea)
Szosa Transfogaraska – druga najwyżej położona po Transalpine droga w Rumunii. Wije się serpentynami zapewniając niesamowite widoki przez ponad 100 km, przecinając z północy na południe najwyższe pasmo Karpat Rumuńskich – Góry Fogaraskie pomiędzy dwoma najwyższymi ich szczytami Moldoveanu (2544 m. n.p.m) i Nagoiu (2535 m. n.p.m).
Najwyższą wysokość 2034 m n.p.m. osiąga w okolicy widokowo położonego, polodowcowego jeziora Bâlea.
Droga powstała w latach 1970-74 i jest tworem rumuńskiego socjalizmu. Zbudowana z polecenia Nicolae Ceausescu, początkowo miała znaczenie militarne. Budowa pochłonęła ogromne sumy pieniędzy i kosztowała życie kilkudziesięciu budujących ją żołnierzy.
Dziś oprócz niezaprzeczalnie spektakularnych widoków łatwo dostępnych dla dużych rzeszy zmotoryzowanych turystów, budzi też wiele kontrowersji, szczególnie związanych z jej negatywnym wpływem na naturalne środowisko górskie.
Trasa podróży prowadzi przez północną część Szosy Transfogaraskiej uchodzącą za najbardziej widowiskową, na sam szczyt – do jeziora Balea. Po około 20 kilometrowej rozgrzewce, chętni rozpoczną wspinaczkę. Najpierw zmierzą się z długim, kultowym podjazdem. Po zasłużonym posiłku na szczycie, czeka ich jeszcze kilkadziesiąt kilometrów zjazdu, dającego możliwość podziwiania krajobrazu z odwrotnej perspektywy. ©
ZwińSybin – Cincu – Șoarș – Dacia – Viscri
W ramach odpoczynku po zmaganiach z szosą transfogaraską, dzisiejsze przedpołudnie przeznaczymy na piesze zwiedzanie Sybina. Miasto położone u stóp gór Sybińskich uznawane jest za stolicę Sasów Siedmiogrodzkich. Odrestaurowana starówka, skupiona wokół trzech głównych placów, stanowi jeden z najpiękniejszych zabytkowych zespołów architektonicznych w całej Rumunii.
Z Sybina zaplanowaliśmy niedługi transfer w głąb Wyżyny Transylwańskiej. Zostawiamy za sobą wysokie pasma południowych Karpat i wjeżdżamy w rozległe pustkowia, lekko falujące wzgórza wyżyny siedmiogrodzkiej, a wśród nich zapomniane wioski, w których czas się zatrzymał. Na rowery wsiądziemy w Cincu i pokonując bezludne niemalże odcinki, jakby zapomnianymi drogami, będziemy podróżować od wioski do wioski. Oprócz charakterystycznej atmosfery, kryją one często ciekawe, średniowieczne zabytki:
Kościół warowny w Cincu – zbudowany w XIII wieku przez Sasów Siedmiogrodzkich w stylu romańskim, został przebudowany na styl gotycki w XV wieku. Był jednym z największych kościelnych fortec w Transylwanii.
Wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO warowny kościół we wsi Viscri, jest dzięki starannym renowacjom świetnie zachowany. W odróżnieniu od innych saskich kościołów warownych, powstał on na miejscu wybudowanego tutaj w 1100 roku przez Szeklerów drewnianego kościółka. Sascy koloniści przejęli go w 1185 roku, ufortyfikowali i otoczyli podwójnymi murami.
W wiosce żyje około 400 osób, ale tylko kilkunastu Sasów, większość stanowią Cyganie, którzy osiedlili się tu po emigracji Sasów po roku 1989. Wioska ma unikalny charakter, tradycyjne kolorowe saskie domy, brukowane ulice tworzą atmosferę miejsca, w którym czas się zatrzymał.
W 2006 roku książę Walii Karol kupił i odrestaurował w wiosce Viscri XVIII-wieczny maleńki saski domek, żeby promować turystykę zachowawczą, i pomóc chronić przed zapomnieniem tradycyjny sposób życia sprzed kilkuset lat. Dziś funkcjonuje jako pensjonat.
W Viscri zatrzymamy się na dwie noce, by mieć okazję mocniej zatopić się w atmosferę saskiej wsi. ©
ZwińViscri – Meşendorf – Criţ – Buneşti – Viscri
Jesteśmy w regionie nazywanym Tarnava Mare, obejmującym tereny na Wyżynie Transylwańskiej na południe od rzeki Tarnava Mare. Spędzimy tu ostatnie 2 dni naszej podróży, pokonując trasy o w większości terenowym charakterze.
Tarnava Mare to jakby zastygły w przeszłości region z nietkniętą przyrodą. Niewysokie wzgórza, bogate liściaste lasy i łąki z licznymi gatunkami kwiatów i ziół. Wioski, których charakter w największym stopniu ukształtowany został przez osadnictwo Sasów i Węgrów. Pozostał po nich charakterystyczny styl architektoniczny. W wielu wioskach te tradycyjne, zabytkowe domostwa zostały odrestaurowane i przekształcone w miejsca, gdzie można zatrzymać się i doświadczyć spokoju i rytmu życia na wsi. Gdzie po brukowanych ulicach drepczą stadka gęsi, a tuż przed zachodem słońca wciąż można zobaczyć procesje krów wracających z okolicznych pastwisk.
Wokół Viscri powstała sieć terenowych ścieżek rowerowych (singletrack), poprowadzonych wśród nietkniętej przyrody. Będziemy dzisiaj nimi podróżować, odwiedzając okoliczne tradycyjne wioski, jak Mesendorf i Crit. ©
ZwińViscri – Sighisoara
Cała dzisiejsza trasa prowadzi rowerową ścieżką singletrack, wyłącznie wśród natury, przez bogate lasy i kolorowe łąki, omijając jakiekolwiek miejscowości.
Po południu dotrzemy do Sighisoary – perły wśród średniowiecznych miast Transylwanii. Sighisoara, zaliczana jest także do najpiękniejszych i najlepiej zachowanych miast średniowiecznych w całej Europie. Zatrzymamy się tu na ostatni nocleg, będzie więc czas by pospacerować brukowanymi, stromymi uliczkami, wśród wiekowych, kolorowych kamieniczek. ©
ZwińDowiedz się więcej o miejscach,
do których dotrzesz
Informacje o trasie
Trasa wymaga dobrej kondycji i jest przeznaczona dla doświadczonych rowerzystów, gdyż przebiega w terenie górzystym lub pagórkowatym wyżyny Transylwańskiej i przedgórza Karpat Południowych – uśrednione dzienne przewyższenie do góry wynosi 740 m. Około 40% podróży przebiega po trasach o nawierzchni terenowej, szutrowej, czasami kamienistej, przez leśne ścieżki, pola i łąki, często wymagających dobrej sprawności technicznej.
Około 60% trasy prowadzi po nawierzchni asfaltowej, w tym spektakularny podjazd dla chętnych – legendarną szosą Trasfogaraską.
Całkowita długość trasy: ok. 470 km
Całkowite przewyższenie: ok. 5 900 m ( w tym 1 700 m podjazd szosą Transfogaraską) m
Czas trwania podróży: 12 dni
Liczba dni na rowerze: 8 dni
Kondycja fizyczna:
Umiejętności techniczne:
Typ roweru: górski, cross, trekking (z amortyzatorem przednim)
Nawierzchnia: 40% drogi szutrowe i terenowe, 60% drogi asfaltowe
Dystanse i profile tras dzień po dniu
Dzień 1 | Dystans: 30 km | Całkowite przewyższenie: 750 m
Dzień 2 | Dystans: 56 km | Całkowite przewyższenie: 980 m
Dzień 3 | Dystans: 63 km | Całkowite przewyższenie: 1100 m
Dzień 4 | Dystans: 98 km | Całkowite przewyższenie: 550 m
Dzień 5 | Dystans: 84 km | Całkowite przewyższenie: 1 700 m
Dzień 6 | Dystans: 50 km | Całkowite przewyższenie: 480 m
Dzień 7 | Dystans: 40 km | Całkowite przewyższenie: 540 m
Dzień 8 | Dystans: 50 km | Całkowite przewyższenie: 650 m
Cena i warunki
Kategoria noclegów: Komfort & Obiekty zabytkowe i kulturowe
Specyfika każdej naszej podróży, zawiera się między innymi w celowo i z namysłem dobranych miejscach noclegowych, tak aby były silnie wpisane w kulturę regionu po którym podróżujemy i współgrały z tematem przewodnim podróży.
Noclegi w Transylwanii zaplanowane są w hotelach i pensjonatach o kategorii komfort, czyli przynajmniej trzygwiazdkowych.
Zdjęcia z zaplanowanych miejsc noclegowych można obejrzeć w zakładce obok: NOCLEGI – ZDJĘCIA
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami naszej kategoryzacji noclegów w zakładce O podróżach rowerowych/Noclegi – tutaj.
Cena: 5 590 PLN brutto
Cena obejmuje:
*Do ceny wyjazdu doliczona zostanie obowiązkowa składka w wysokości 10 PLN, którą biuro będzie w całości odprowadzać na TURYSTYCZNY FUNDUSZ GWARANCYJNY (TFG) oraz 10 PLN na TURYSTYCZNY FUNDUSZ POMOCOWY (TFP).
Informacja dodatkowa:
Dodatkowa opcja
Istnieje możliwość skrócenia dojazdu busem – przylot samolotem do Kluż Napoka i dalsza podróż busem. Cena 5 290 PLN + koszt biletu lotniczego.
Termin: 4 – 13 lipca 2024
Cena obejmuje:
Informacje dodatkowe:
Niżej przedstawiamy przykładowe dostępne połączenia lotnicze do Kluż Napoka. Przylot w dniu 03.07. oraz powrót w dniu 13.07.2024.
Przykładowe połączenie lotnicze z Warszawy:
03.07.2024 – LOT | 14:55 – 17:25 | Warszawa – Kluż Napoka | lot bezpośredni
13.07.2024 – LOT | 14:00 – 14:30 | Kluż Napoka – Warszawa | lot bezpośredni
(koszt na dzień 9.12.2023 ~ 1000 PLN)
Przykładowe połączenie lotnicze z Krakowa:
03.07.2024 – LOT | 12:05 – 17:25 | Kraków – Warszawa – Kluż Napoka
13.07.2024 – LOT | 14:00 – 23:50 | Kluż Napoka – Warszawa – Kraków
(koszt na dzień 9.12.2023 ~ 670 PLN)
Przykładowe połączenie lotnicze z Poznania:
03.07.2024 – Lufthansa | 06:05 – 17:25 | Poznań – Monachium – Kluż Napoka
13.07.2024 – Lufthansa | 18:05 – 22:30 | Kluż Napoka – Frankfurt – Poznań
(koszt na dzień 9.12.2023 ~ 680 PLN)
Przykładowe połączenie lotnicze z Wrocławia:
03.07.2024 – Lufthansa | 06:00 – 17:25 | Wrocław – Monachium – Kluż Napoka
13.07.2024 – Lufthansa | 18:05 – 21:25 | Kluż Napoka – Frankfurt – Wrocław
(koszt na dzień 9.12.2023 ~ 730 PLN)
Przykładowe połączenie lotnicze z Gdańska:
03.07.2024 – LOT | 12:05 – 17:25 | Gdańsk – Warszawa – Kluż Napoka
13.07.2024 – LOT | 14:00 – 17:40 | Kluż Napoka – Warszawa – Gdańsk
(koszt na dzień 9.12.2023 ~ 860 PLN)
Dowiedz się więcej o miejscach,
do których dotrzesz
Zapisz się do naszego newslettera
Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera oraz przekazywania mi przez Biuro Turystyczne Rowerzysta-Podróżnik informacji o niezamówionej ofercie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Swoje dane podaję dobrowolnie i mam świadomość przysługującego mi prawa dostępu do treści danych, zmieniania ich oraz odwołania zgodny w dowolnym czasie, zgodnie z zasadami opisanymi w Polityce Prywatności (kliknij tutaj).